Alfa Romeo 75 jäi Alfa Romeon viimeiseksi takavetoiseksi malliksi ja on osin siitä syystä jäänyt yhdeksi legendaariseksi Alfa-malliksi. Alfa Romeo 75 korvasi tuotannossa Giulietta-mallin, joka teki hiljattain jälleen paluun uudella 2011-vuosimallillaan. Nimi Alfa Romeo 75 tulee siitä, että automalli tehtiin juhlistamaan Alfa Romeon 75-vuotista historiaa. Alfa Romeo 75 oli tuotannossa vuosina 1985-1992 ja sitä valmistettiin wikipedian mukaan kaikkiaan 386767 kappaletta.
Alfa Romeo 75 ei ollut erityinen pelkästään siksi, että se oli Alfa Romeon juhlavuosimalli, vaan auton autossa oli myös erikoisia teknisiä ratkaisuja. Yksi useimmin esiin nostettu on auton poikkeksellinen painojakauma, joka toi takapyörille lähes 50% auton massasta ja teki takavetoisesta autosta nautinnollisen ajettavan. Painojakauma saatiin aikaan sijoittamalla auton vaihdelaatikko taakse.
Alfa Romeo 75 valmistettiin useilla eri moottorivaihtoehdoilla, joiden koko vaihteli 1,6 litrasta aina 3,0 litraan. Suomessa eniten myytiin uutena 1,6 litraista sekä 2,0 litraista mallia. Vuodesta 1987 alkaen 2,0 litrainen moottori oli varustettu kahdella sytytystulpalla per sylinteri (Twin Spark -malli). Tällä saatiin aikaan tuohon aikaan poikkeuksellisen tehokas 148 hevosvoimainen moottori, jossa oli myös hyvä vääntö 186 Nm.
Kari Hotakaisen Klassikko -kirjassa ja siitä tehdyssä elokuvassa Alfa Romeo 75 näyttelee merkittävää osaa. Alla youtubesta löytyvä video Klassikosta:
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti